Z velikonočních tradic našeho venkova
Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.
Znáte pašijový týden?
„Květná neděle. Modré pondělí. Šedivé úterý. Škaredá středa. Zelený čtvrtek.Velký pátek. Bílá sobota. Hod Boží. A pak přijde navíc Velikonoční pondělí.“
Ta slova znějí jak vzácná zaklínadla, jako poselství z dávných věků –
a jsou ještě i z dob našeho dětství.
Je tu kolem nás vítání jara. Vítr povívá již povyrostlou zelenou travou, prorostlou stonky žlutě kvetoucích petrklíčů. A nestačíš sledovat ty povzbudivé vlny mávání větru jarním porostem trávy a celého sadu.
A co ve stavení? Za kamny se hřejí v ošatkách čerstvě vylíhlá kuřátka, housátka nebo kačátka.
„Smrt nesem ze vsi, nové léto do vsi,“ prozpěvovala svobodná děvčata v den Smrtné neděle a vedla dětský průvod cestou ze vsi, aby tam za vsí hodila do potoka slaměnou figurinu – postavu Morany, představující zosobnění zimou odumřelé přírody. Aby ji voda odnesla. Aby odnesla zimu, sníh a mráz. A aby se svět zase zelenal, aby kvetl a zrál.
Aby pominulo všechno zlé, co ohrožuje zdraví. Aby vzkvetl nový život.
Velikonoční pondělí začínalo hlasy koledníků. Ozývaly se v síni od Božího rána, od rána ještě pořádně zimně studeného. Koledující chlapci přicházeli do stavení z vesnic daleka široka. Trousily se za sebou jejich dvojice, skupinky, zřídka přicházeli jednotlivci. Ze vrat po dvoře mířili koledníci na násep a z náspi do síně, směrem ke kuchyni.
A tam právě hospodyně vaří ve velikém hrnci na plotně již bůhvíkolikátou kopu vajec.
A ta vejce se vaří s hrstí cibulových slupek, od kterých chytají krásnou barvu pálené hlíny.
„Hody, hody do Provody. Dejte vejce malovaný. Nedáte–li malovaný,
dejte aspoň bílý, však vám slepička snese jiný.“
„ Koleda, koleda, tetičko, dejte mi to malované vajíčko.
Nedáte–li malované, dejte aspoň bílé, však vám slepička snese jiné.“
A různí koledníci zpívají různé obměny a různě tak žadoní o výslužku či dárek.
Je to čas vajec, pečení mazanců a pletení pomlázek. Pomlázky (žilky, dynovačky) jsou spletené z čerstvého vrbového proutí a chlapci jimi šlehají prchající děvčata. Proč? Aby děvčata byla jako ta „pomlazená“ příroda, plná zdraví, síly a svěžesti.
Velikonoční tradice pocházely ještě z dob předkřesťanských.
Dodnes „královničky“ zpívají: „Neseme, neseme májíček, uťal ho, uťal ho Janíček. Pěkně
zelený, květy zdobený, náš stromeček.“
Odjinud přišel na Velikonoce ještě jiný po staletí tradovaný příběh. Pašije. Křesťanský obraz Kristova utrpení a umučení, jeho smrti a jeho „Zmrtvýchvstání“. Nejpodivuhodnější a nejmocnější zázrak.
Vzkříšení. Vítězství života nad smrtí. Závěrečné vítězství víry a Božího zákona.
I o tom vyprávějí dochované velikonoční tradice.